Prečo si firmy dávajú predsavzatia? (Keď všetci vedia, že nefungujú.)

Dali ste si tento rok novoročné predsavzatia? Ak hej, ešte stále ich dodržiavate? Stavím sa, že nie.

Ako dodržať svoje predsavzatia radia mnohí psychológovia, motivační spíkri alebo aj lifestylové média. Väčšinou sa hovorí, že treba dávať priveľa predsavzatí, byť špecifický, rozdeliť predsavzatia na menšie časti a pod…

Väčšina z toho sú dobré rady, ktoré fungujú aj pri vedení firmy. Ale aj tak sa to ľudom nedarí.

Prečo? Lebo všetky, ale zabúdajú na hlavný problém novoročných predsavzatí. A tým je kontext nového roku. Novoročné predsavzatia dávajú ľudia, lebo chcú začať od znova a byť lepšími. To platí ale len krátky čas.

Čo je lepšie ako nový rok?

Stačí ale týždeň po Silvestri a zase všetci žijeme v kolobehu práce a normálnych dní. Kontext nového roku a nového začiatku je preč a s ním aj predstavzatie zmeniť sa.

Užitočné predsavzatia majú naopak kontext stále. Jeden môj známy prestal fajčiť, keď sa mu narodilo dieťa. Dieťa tu proste je, aj dnes aj zajtra, aj o rok. Byť pre neho zdravším otcom má zmysel stále.

Okrem toho jeho cieľom nebolo vyfajčiť o 100% menej cigariet, ale byť zdravý a dožiť sa dospelosti svojich detí. To je dlhodobý projekt práce na svojich vlastnostiach, nie krátky ciel.

Firmy robia tú istú chybu

Firmy robia niečo podobné ako ľudia. Nie je to vždy na konci roka, ale na konci ich fiškálneho roka. Hodnotia minulý rok a robia plány do budúceho roka (aký je plánovaný zisk, investície, aktivity…).

Rovnako ako ľudia, aj pri firmách je kontext nového fiškálneho roka čoskoro preč a znovu prichádzajú kažodenné výzvy. Minulý rok sme to zažili všetci na vlastnej koži. Nič, čo sme plánovali zrazu nemalo zmysel, lebo sa zmenila situácia v celom svete.

Jediné, čo fungovalo boli dobré dlhodobé smerovania firiem – inovácie, prispôsobivosť, orientácia na zákazníka, zodpovednosť za svojich ľudí a pod. Teda dlhodobé vlastnosti, ktoré pomáhajú zdraviu firmy.

Ak si chcete dať teda novoročné predsavzatie, odporúčam nedávať si veľké ciele, ale pracovať postupne na svojich dobrých vlastnostiach (firemných aj osobných). Určite to bude užitočnejšie. Kontext pre ne bude stále.