Apple zverejnilo svoje finančné výsledky za prvý kvartál 2020. Wearables (hodinky, airpods..) prekonali predaj počítačov. Už predminulý kvartál dosiahli podobný predaj, teraz ich prekonali.
Nie je to prvý krát. V roku 2010 prekonali iPhony predaj počítačov a neustále rastú. Dnes je viac ako 60% príjmov Apple z telefónov.
Služby rastú síce pomalšie, ale majú oveľa väčšiu maržu a tiež sú väčší zdroj príjmov ako technika.
Čo sa môžeme naučiť od firmy, ktorá sa kedysi volala Apple Computer a ktorej hlavný nepriateľ boli počítače IBM?
Apple nás učí ako rásť cez kategórie
Na grafe príjmov vidíme, že Apple nepridáva produkty, ale kategórie. Pri svojom návrate v roku 1997 Steve Jobs legendárne zrušil 70% produktov, ktoré mali nízku maržu a zároveň začal meniť vnímanie apple z počítačovej firmy na firmu, ktorá ponúka zábavu.
Hodnotu postupne odomkol iPod, iPhone, iPad, Apple Watch, iTunes.
S každý ďalším produktom sa menila kategória, v ktorej s apple hýbe a môže rásť. Z počítačov na hudobný prehrávač (zábava), hry, telefón (komunikácia), zdravie, domácnosť, služby. Práve táto stratégia pomáha rásť. Miesto boja na menšom poli sa otvárajú nové polia.
Apple si tvorí ekosystém rastu
Táto stratégia nie je samozrejme jedinečná. IBM sa tiež snaží rásť cez služby a umelú inteligenciu. Veľkou výhodou apple je ale odomykanie kategóriii cez svoj ekosystém, kde už má zákaznikov.
Ekosystém v praxi znamená, že zariadenia fungujú výborne spolu a tým pádom funguje upsell aj cross sell medzi kategóriami. Je ľahké pripojiť apple watch, keď máš iPhone, je logické kúpiť mac, keď máš dáte v icloud. A keď už máš iPhone, tak je jasné, čo potrebuješ – airpods.
Zamyslite sa, čo to znamená pre váš biznis. Rastiete po kategóriách alebo bojujete stále na jednom poli? Pri tvorbe nových produktov a služieb využívate svoj ekosystém? Apple nerobí veci dokonale, ale vedia si dokonale držať zákazníkov. Aké ťažké je pre vašich zákazníkov zmeniť ekosystém?